Leesimpressies

  • Scott Fitzgerald: The great Gatsby

  • Nr. 40 - 2018
  • Niets is zo tragisch als een ongelukkige liefde. Gelukkige liefdes zijn allemaal hetzelfde. Het is niet voor niks dat de beroemdste roman van Scott Fitzgerald al bijna een eeuw tot de verbeelding spreekt. Het verhaal maakt indruk en de schrijfstijl zorgt voor een extra dimensie. Voor mij is echter de verfilming altijd prominent in de herinnering g…
  • Lees verder »
  • Ayelet Gundar Goshen

  • Nr. 39 - 2018
  • Een roman vormt een uitstekend platform om morele dilemma‚Äôs aan de orde te stellen. Er is genoeg ruimte om de veelzijdigheid van een kwestie te belichten. Personages kunnen handelen en tegelijk reflecteren op hun handelen. Verschillende gezichtspunten kunnen in volle glorie schijnen. De lezer staat voor de vraag welke keuzes hijzelf zou maken e…
  • Lees verder »
  • Ray Bradbury: Fahrenheit 451

  • Nr. 38 - 2018
  • Vroeger was het zo dat brandweerlieden in de kazerne in afwachting waren van een melding. Ging het alarm dan spoedden zij zich naar de rampplek om de brand te blussen en om met Bomans te spreken de belendende percelen nat te houden. In de roman van Bradbury is de taak van brandweerlieden radicaal gewijzigd. Blussen is er niet meer bij. Dat is ook…
  • Lees verder »
  • Michiko Kakutani: The death of truth

  • Nr. 37 - 2018
  • Toen Michiko Kakutani haar positie als chef boeken bij de New York Times na een lange dienstperiode opgaf, uitte zij de wens zelf boeken te gaan schrijven. Dezer dagen ligt er een roman van James Wood, de bekende maar ook wat overschatte criticus van de New Yorker, in de Nederlandse boekwinkels. De ambitie om zelf te schrijven laat zich bij de ber…
  • Lees verder »