Leesimpressies

  • James Worthy: De eerste 100 dagen van Arne Slot

  • Nr. 19 - 2025
  • Er zijn op dit moment twee goede redenen om het laatste boek van James Worthy te lezen. Het ene heeft te maken met de auteur, het andere met zijn onderwerp. Het tijdschrift Helden organiseerde via een publieksstemming de verkiezing van het beste sportboek van het jaar. Het begon met een longlist van tien boeken. Daarna bleven er drie kandidaten over. Ik koos uit volle overtuiging voor een ander boek geschreven door een nieuwkomer in de sportliteratuur. De stem des volks heeft beslist. James Worthy heeft gewonnen. Zijn triomf is een voortzetting van een eerder bekroond boek van hem, een aangrijpend werk over de relatie met zijn vader en hun beider liefde voor F.C. Liverpool. De tweede reden heeft van doen met Arne Slot. Deze week werd hij kampioen van de premier league met een straatlengte voorsprong op Arsenal. Nooit eerder bereikte een Nederlandse trainer deze status in de zwaarste voetbalcompetitie ter wereld. Die prestatie is vooral bewonderenswaardig omdat Slot bij de Reds een geliefde, charismatische, extroverte succestrainer moest opvolgen, Jürgen Klopp. Slot deed dat zonder het aantrekken van grote transfers en putte vooral uit de aanwezige selectie, die al een paar seizoenen geen landstitel meer veroverd had. Aardige bijkomstigheid is dat drie Nederlandse spelers een groot aandeel hadden in het succes: vaste steunpilaar Virgil van Dijk en de onder Slot doorgebroken Cody Gakpo en Ryan Gravenberch.

    Worthy heeft zijn verhaal toegespitst op de entree van Slot. Natuurlijk was er scepsis bij de komst van deze voor het legioen onbekende Nederlander. De supporters hadden liever Xabi Alonso gezien. De Spanjaard had zich als trainer onderscheiden door in Duitsland Bayer Leverkussen aan de titel te helpen die volgens de Duitse grondwet toebehoort aan Bayern München. Bovendien was hij als speler vijf seizoenen lang een nuttige kracht gebleken bij Liverpool. Worthy geeft toe, net als zijn neef, dat hij aarzeling kende bij de aanstelling van de nieuwe trainer. Daar speelde een portie kleinzieligheid een beetje in mee. Voor de in Amsterdam woonachtige Worthy voelt het fanship van Liverpool als een persoonlijk privilege en dan wil je niet afhankelijk worden van een Nederlander. Hij besluit zijn studie grondig aan te pakken. Hij huurt een vakantiehuisje in Bergentheim, een dorp diep in Overijssel waar Slot vandaan komt. Hij hangt een briefje op in de plaatselijke supermarkt en nodigt mensen uit met hem te komen spreken over hun beroemde dorpsgenoot. Iedereen heeft zo zijn persoonlijke herinneringen aan Slot maar voelt niet de behoefte om daarover met een buitenstaander van gedachten te wisselen. Er komen wel reacties los. Zo nodigt een vrouw hem uit bij haar op bezoek te komen om alle seksuele remmen los te gooien. Ze kan bogen op een rijke erelijst. Worthy blijft zijn thema trouw. Een meisje laat de schrijver weten dat haar moeder verliefd is op Slot. Sinds de recente successen is haar vader dat nu ook. Slot heeft de wereld veroverd hoewel hij afkomstig is uit een dorp zonder treinstation.

    Als ik hem hoor praten, zie ik geen betaald parkeren, dagjesmensen of onbetaalbare delicatessenwinkels. Nee, als ik Arne Slot hoor praten, zie ik een reiger naast een sloot. Een ekster op een elektriciteitsmast


    Langzaam krijgt de charme van Bergentheim de auteur te pakken. Het heet platteland omdat er geen pieken en dalen zijn. “Ze zoeken niet naar meer, omdat ze thuis zijn in genoeg.” Ze hebben geen Dubai nodig. Worthy voelt niet de behoefte om Slot zelf te interviewen. Dat is het werk van een journalist. Hij is een schrijver en praat met anderen over Slot. Dat is een aanvechtbaar criterium voor het onderscheid tussen de twee disciplines. Wel is het zo dat een journalist zich positioneert tussen de oevers van de feiten. Een schrijver kan de verbeelding meer ruim baan geven. En Worthy beschikt beslist over rijke verbeeldingskracht. Als verteller is hij in zijn element. Het duurt niet lang of Slot bereikt bij hem dezelfde status als Klopp. Onder de Duitser voetbalde Liverpool als vrije-uitloop kippen. Slot laat de ploeg spelen als scharrelkippen wat een evenwichtiger verdeling van krachten met zich meebrengt. Worthy is een man geworden die van twee mannen kan houden.
    Het is opvallend dat Worthy slechts in bepekte mate de prestaties van Liverpool behandelt. Wel noemt hij paginagroot de wedstrijden inclusief de uitslag. Het competitiedebuut tegen Ipswich Town kent als uitslag 0-2. De eerste helft was matig maar via een uitstekende tweede helft ging de winst mee naar huis. Dat gebeurde na een paar tactische aanpassingen in de rust. Typisch Slot, zijn wissels pakken altijd goed uit. Bladzijde 155 heeft als tekst een prestigieus succes uit de champions league: 5 november 2024, Liverpool-Bayer Leverkusen 4-0.
    Worthy slaat makkelijk een komische toon aan al vliegen zijn metaforen wel eens uit de bocht. Rechtsback Trent Alexander-Arnold speelt als Dali. “Nee, hij is Escher. Trent heeft alleen maar magische trappen in huis.” Eerder viel al te lezen dat Slot zelf voetbalde alsof Vincent van Gogh zijn ezel in het drijfzand had neergezet. Worthy strooit met anekdotes. In Bergentheim suggereert hij slager Veurink dat hij een c van een etiket dient te verwijderen. Waarom Hili con carne? Worthy corrigeert. Het moet natuurlijk zijn Chili con Arne. De auteur verveelt zijn lezers geen moment.
    middelr@xs4all.nl

    Terug